Op woensdag 27 februari ben ik met de minor die ik volg naar Kennisnet geweest. Daar hoorde ik dat er een model is voor het integreren van ict in een onderwijsactiviteit. Het TPACK-model! Dit model kan ik goed inzetten
als hulpmiddel bij het voorbereiden van mijn les. Maar wat is het, hoe werkt het en hoe ziet een les in de praktijk eruit?
Daar ben ik naar op zoek gegaan..
Wat is het TPACK-model?
In 2005 introduceerden de Amerikaanse onderwijskundigen Koehler en Mishra (2005) het concept Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). 
In het kort: Koehler en Mishra zeggen dat een leraar die ict in zijn onderwijs wil integreren, deskundig moet zijn op drie gebieden: ict (technologie), didactiek (pedagogie) en vakinhoud (content). Deze moeten niet als afzonderlijke domeinen worden ingezet, maar moeten zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.

Hoe kun je ict gebruiken om kinderen meer met elkaar te laten samenwerken?
Deze vraag werd gesteld aan Voogt, Fisser en Tondeur (2010). Hierop gaven zij het volgende antwoord. Bij het beantwoorden van dit soort vragen kan het TPACK-model de leraren helpen, terwijl het hen tegelijkertijd kritisch na laat denken over de kennis die zij al hebben en die kennis die zij nog moeten verwerven. Het TPACK-model gaat over alle kennis die leraren zouden moeten hebben om ict op een verantwoorde manier te integreren in hun onderwijspraktijk.

Hoe is het TPACK-model opgebouwd?
Het TPACK-model bestaat uit drie basiscomponenten:
Vakinhoudelijke kennis (content knowledge, CK)
- Didactische kennis (pedagogical knowledge, PK)
Technologische kennis (technological knowledge, TK)
Van deze drie componenten krijg ik er twee aangeleerd op de PABO:
1. Vakinhoudelijke kennis: omvat de centrale feiten, concepten, theorieën en procedures van een bepaald vakgebied, maar ook kennis van de manier waarop het vakgebied zich uitbreidt.
2. Didactische kennis: omvat de manier waarop leerlingen leren, hun concepties en misconcepties, hoe leermiddelen kunnen worden ingezet, evaluatie van leren, klassenmanagement, lesvoorbereiding en lesuitvoering.

De laatste component krijg ik niet aangeleerd op de PABO. Waarvan ik eigenlijk vind dat ze dat wel moeten doen. Vooral als we kijken naar de toekomst kunnen we niet meer om de derde component heen! Gelukkig kan ik mij door deze minor hier wel in verdiepen.

3. Technologische kennis: is kennis van media. Het gaat om meer dan ict alleen. Onder technologie vallen hulpmiddelen zoals een schoolbord, een overheadprojector, een laptop of een grafische rekenmachine, maar ook omgevingen waarin technologie wordt gebruikt, zoals een elektronische leeromgeving, internet, een simulatie of een online cursus.

Waarom zou je gebruik maken van het TPACK-model?
Volgens Voogt, Fisser en Tondeur (2010) is TPACK vooral inzetbaar als hulpmiddel om goed na te denken over de toepassing van ict in de les. Het stimuleert de leerkracht om kritisch na te denken over zijn eigen kennis van de verschillende componenten. Hierdoor komen alle onderdelen van de les goed naar voren.
Daarnaast helpt het TPACK-model om leerdoelen voor jezelf op te stellen en om bewuste beslissingen te maken over de integratie van ict in het onderwijs.
 
Ik vind dat het TPACK-model een meerwaarde heeft voor het basisonderwijs. Door een les goed voor te bereiden door middel van het TPACK-model denk je over elk deel goed na. Toen ik het model zelf gebruikte in de praktijk, merkte ik dat ik vrij snel een les klaar had waarin ik alle onderdelen duidelijk naar voren liet komen. Doordat het model duidelijk is, is het een fijn handvat om te gebruiken bij de onderwijsactiviteiten.

Na alle theorie willen we ook graag weten hoe dit nou werkt en uitpakt in de praktijk. Ik heb een les gemaakt met TPACK tijdens mijn bezoek aan Kennisnet en wil deze graag delen.
Een les gemaakt volgens het TPACK-model.

Voor het maken van deze les moest ik samen met twee andere studenten samenwerken. Met zijn drieën moesten we kiezen uit verschillende kaartjes waar een woord op stond. Voor elk van ons een eigen kaartje zodat we
uiteindelijk drie kaartjes hadden. Deze drie kaartjes stelde elk een component van het TPACK-model voor. Met de woorden op deze kaartjes moesten wij een les
ontwerpen.
De kaartjes die wij gepakt hadden waren:
- Brainstormen
- Animatie
- Beoordelen

Deze drie woorden hebben we gekoppeld aan een woordenschat les.
Een voorbeeld hiervan kan zijn dat de woordenschat les gaat over de bakkerij.

Brainstormen:
- De leerkracht zorgt ervoor dat er een thema
is. In dit geval heb ik samen met mijn medestudenten gekozen voor het thema bakkerij.
- In groepjes gaan de kinderen brainstormen over het thema. Dit doen ze door het maken van een woordweb.
- Als alle kinderen een goed gevuld woordweb hebben
gemaakt worden deze woordwebben klassikaal besproken. Waar zijn de kinderen allemaal opgekomen? Aan de hand van deze klassikale bespreking kunnen ze hun eigen woordwebben nog aanvullen.
- Na deze klassikale bespreking kiest elk kind voor zichzelf uit welke drie woorden hij/zij aanspreekt. Deze woorden hebben ze in de volgende opdracht nodig.

Animatie:
- Alle kinderen hebben nu drie woorden gekozen uit
hun eigen woordweb. Deze drie woorden gaan ze verwerken in een bitstrip. Het is dus de bedoeling dat de kinderen een strip gaan bedenken waar deze drie woorden in voor moeten komen.
- Deze strip maken ze individueel.
- Voor het maken van deze bittstrip gebruiken ze een computer, iPad of laptop.


Beoordelen:
- De kinderen gaan weer terug naar het groepje
waar ze een woordweb mee hebben gemaakt. Met dit groepje gaan ze elkaar feedback geven op hun strips. Deze feedback wordt mondeling gegeven.
- Nadat de kinderen nog wat aanpassingen hebben gedaan na de verkregen feedback worden de strips zichtbaar gemaakt. Dit kan op verschillende manieren:
            o Digitaal maken voor ouders. Dit kan door de strips
               op de schoolsite te plaatsen.
            o Schoolkrant.
            o Boek van alle strips maken voor in de klas.
            o De strips uitprinten en ophangen in de klas.

Verantwoording over de plaats in het TPACK-model:
- Technologie: animatie.
Het kaartje van animatie heb ik daar samen met mijn
medestudenten in geplaatst. De kinderen gaan namelijk een animatie maken op bitstrips. Dit is een digitale strip. De leerkracht moet hierdoor inzicht en kennis hebben van de technologie van een computer, laptop of iPad want hierop
gaan de kinderen de strip op maken. Daarnaast moet de leerkracht kennis hebben van bitstrips.

- Didactisch: beoordelen.
Het kaartje van beoordelen heb ik daar samen met mijn medestudenten in geplaatst. De leerkracht moet weten hoe de kinderen elkaar moeten en kunnen beoordelen. Het beoordelen is een evaluatie van het leren. Hoe hebben de kinderen de kennis die ze weten over bitstrips toegepast? Aan de hand van de gemaakte strips kunnen ze elkaar op die kennis beoordelen.

- Vakinhoudelijk: brainstormen.
De leerkracht moet de theorie over brainstormen
zelf goed weten. Vervolgens moet de leerkracht deze kennis overdragen aan de kinderen. Dit zodat de kinderen op een goede manier aan de slag kunnen met het brainstormen.
Na de vele informatie die ik bij kennisnet heb gekregen en de informatie die ik zelf heb opgezocht, ben ik van mening dat het TPACK-model een fijn handvat is om je veilig aan vast te houden!
Voogt, J., Fisser, P., Tondeur, J. (2010). Maak kennis met TPACK. Zoetermeer: Kennisnet.
Voogt, J., Fisser, P., Tondeur, J. (2010). Wat weten we over …..TPACK?. Enschede: Kennisnet.



Leave a Reply.