De helft van de minor zit erop. Ik heb al erg veel theorie om mijn oren geslingerd gekregen.
Deze week kregen we de theorie van Edward de Bono. 
 
Op woensdag 20 maart ’13 kwam gastspreker Arjan Lammerts langs bij onze minor.
Hij had een erg duidelijk en goed verhaal over de zes hoeden van Bono.

De bono
Leren.nl (2012) legt uit dat de zes denkhoeden van De Bono een goede techniek is om met zijn alle tot een conclusie te komen. Vanuit deze denkhoeden kun je een probleem of vraag vanuit verschillende perspectieven bekijken.
Iedereen heeft tijdens een discussie een hoed op zonder dat hij/zij dit ook echt weet.
Door een andere denkhoed te gaan gebruiken dan je normaal zou doen, word je gedwongen om het probleem ook eens van een andere kant te bekijken.

Deze zes denkhoeden hebben allemaal hun eigen kleur en eigen betekenis.
Foto
1. De witte hoed. De persoon die deze hoed draagt bekijkt het probleem vanuit de kale feiten en cijfers. Hij gaat uit van objectieve informatie. Zijn mening is dan ook alleen maar gebaseerd op de feiten (objectieve).

2. De rode hoed. De persoon die deze hoed draagt bekijkt het probleem vanuit zijn gevoel en intuïtie. Hij reageert emotioneel zonder hier een reden voor te hoeven geven (intuitive).

3. De zwarte hoed. De persoon die deze hoed draagt bekijkt het probleem erg negatief en pessimistisch. Alles is niet goed en verkeerd (negative).

4. De gele hoed. De persoon die deze hoed draagt bekijkt het probleem juist positief en is erg optimistisch. Hij bekijkt het van de zonnige kant en zoekt alleen maar naar de voordelen (positive).

5. De groene hoed. De persoon die deze hoed draagt bekijkt het
probleem vanuit de creatieve kant. Hij is erg creatief in het bedenken van oplossingen. Deze hoed kan zorgen voor een conclusie waar alle hoeden het mee eens zijn (creative).

6. De blauwe hoed. De persoon die deze hoed draagt is erg controlerend en beschouwend. Deze persoon houdt het proces in de gaten en zorgt dat de discussie goed verloopt (process).

Eigen ervaring
Na het krijgen van deze theorie zijn we er zelf mee aan de slag gegaan.
De groep werd in tweeën gesplitst met ieder een eigen ‘probleem’. Het probleem voor onze groep was in deze richting:

'Is een tatoeage en het vinden van een representatieve baan een probleem?'


Voordat we gingen discussiëren hierover moest je een hoed kiezen, die je normaal gesproken niet op zou hebben tijdens een discussie. Samen met twee andere medestudenten, Kathy en Tobias, koos ik voor de gele hoed: positief.
Tijdens de hele discussie moesten wij ervoor zorgen dat de positieve kanten belicht werden.
Dit bleek moeilijker dan gedacht. Ik was het namelijk eens met de stelling, terwijl ik alleen maar argumenten moest noemen waarom het juist WEL kon.

Door deze hoed op te zetten, ben ik een keer vanuit een ander perspectief naar een probleem gaan kijken.
Hierdoor moest ik mij gaan verdiepen in een mening van iemand anders. Normaal gesproken ben ik iemand die de rode hoed op heeft. Ik bekijk het vaak vanuit de emotionele kant, mijn eigen gevoel erbij.
Ik vond dit een zeer leuke en leerzame ervaring.
Discussiëren zal nu nooit meer plaatsvinden zonder dat ik Bono en zijn hoeden in mijn gedachten heb.

Basisonderwijs
Dit kan je natuurlijk ook gewoon op het basisonderwijs uitvoeren. Samen met de kinderen discussiëren over een onderwerp waar iedereen een eigen mening over kan hebben. Laat de kinderen een hoed kiezen die ze normaal gesproken niet op zouden doen. Hierdoor kunnen de kinderen meer overdrijven in hun rol. Iemand die zwarte hoed heeft kan mega negatief zijn terwijl iemand met de gele hoed alleen maar positieve dingen blijft noemen. 

“De kinderen leren op een specifieke manier naar een onderwerp kijken en over een onderwerp redeneren.”
Bakkers Erik (2006/2007) heeft verschillende ideeën voor in het basisonderwijs bij elkaar gebundeld in een PDF bestand. Zeker de moeite waard om eens naar te kijken en toe te gaan passen!
http://www.leren.nl/cursus/management/besluiten-nemen/denkhoeden.html
http://dionnearendse.files.wordpress.com/2012/11/hoeden-van-bono.jpg
beide sites bezocht op 22 maart 2013
Bakkers, E. (2006-2007). EE-M@GAZINE. Echo’s uit het ervaringsgericht onderwijs. Leuven, België: CEGO Publishers.



Leave a Reply.