Ik weet het nog heel goed, mijn aller eerste mobieltje. Wat was ik gelukkig! Het was een grijs klein dingetje met een mega antenne erop. Als ik werd gebeld, gaf mijn mobiel licht in alle kleuren van de regenboog.
Toen was dat super gaaf! Iedereen had zo’n mobieltje. Toen… in 2005.

In deze acht jaar is er erg veel veranderd. Mobieltjes hebben geen antennes meer, deze zijn allemaal ingebouwd. En alleen maar bellen en sms’en is niet meer het enige waar je een mobieltje voor hebt. Zelfs het sms’en is al bijna verleden tijd. Niet alleen de mobieltjes veranderen. Alles om je heen verandert.

Mijn eerste computer had een plat scherm, toen… Nu wordt dat gezien als een dik scherm. Ze zijn nog dunner, en het liefst met touchscreen. Laptops worden ook steeds kleiner en dunner. Het zal me niks verbazen als die binnenkort verdwijnen en worden ‘ingewisseld’ door de iPad.

Ook computer games veranderen. Gameboys zijn echt uit, terwijl ik er nog volop mee heb gespeeld. Zwaar en met zwart wit beeld. Nu hebben alle kinderen een iPad of Iphone waar ze spelletjes op spelen met kleuren beeld én met elkaar!

Ik had hier nog nooit zo over nagedacht tot er bij de minor aandacht aan werd besteed. De docent vertelde ons om onze eigen ICT tijdlijn te maken. Dit kon natuurlijk digitaal.
Samen met mijn medestudenten ben ik hiermee aan de slag gegaan. Via de site timerime.com kon ik een mooie tijdlijn maken van mijn ICT door de jaren heen.
ICT is niet alleen bij mij zelf veranderd, ook in de klas veranderd het.
Ik weet nog goed dat ik zelf op de basisschool zat. Er waren maar twee computers waar alleen rekenen en taal op werd geoefend. Ik heb nog nooit iets hoeven opzoeken op internet. Dat was toen helemaal nog niet aan de orde. Als je iets niet wist, liep je gewoon naar de juf. Die wist het antwoord altijd wel.
Ook digiborden waren er nog niet. Met krijtborden moesten ze het doen. Elke dag na schooltijd moest het hulpje die smerige bordwissers uitkloppen. Er zat natuurlijk allemaal krijtstof in.
Om deze blog even te koppelen naar de datum van vandaag, met 1 april was een krijtbord wél altijd heel leuk. Ik weet nog wel dat we als klas de krijtjes hadden verwisselt voor snoep krijtjes, of in de bordwisser krijtjes stoppen. Als de juf het bord dat wilde schoonmaken werd het alleen maar erger. In deze tijd kunnen deze grapjes niet meer worden uitgehaald. Met geluk voor mij als toekomstige juf!

In mijn stage klas wordt er gebruik gemaakt van een digibord. Door de hele school worden deze gebruikt. Daarnaast staan er in elke klas twee computers, die veel worden gebruikt. Dit omdat er op mijn stage school wordt gewerkt met OGO en de kinderen dus zelf veel moeten opzoeken en ontdekken. Verder staan er nog ongeveer 20 computers in de gang in een soort 'aula'. Hier wordt ook elke dag gebruik van gemaakt. Er is een speciaal rooster gemaakt zodat elke klas voldoende tijd heeft op de computers.

Hoe zie ik het ICT gebruik over 20 jaar?
http://timerime.com/nl/pagina/mijn_timerime/739/
Onderwijs in de toekomst? Binnengehaald 1 april 2013, van Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=ZeU1FOjCgDo



Leave a Reply.