Wanneer ik het woord ‘mediawijsheid’ intik op vandale.nl geeft hij aan het woord niet te kennen. Dit vond ik erg vreemd.
In de 21eeeuw hoort  zoiets toch al lang in het woordenboek opgenomen te zijn?

De Raad voor Cultuur heeft in 2005 de volgende definitie van mediawijsheid gegeven: 
Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust
kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.
In mijn eigen woorden zou ik zeggen: mediawijsheid staat voor de kennis en vaardigheden die mensen hebben waarmee ze kritisch en actief gebruik kunnen maken van alle media die er is.
Foto
klik voor een grotere afbeelding.











Aldus Brummelhuis, ten A. en Wetterling, J.M.

Als ik deze definitie van mediawijsheid aanneem vind ik dat ik zelf best mediawijs ben.
ICT en didactiek:
Ik maak veel gebruik van het internet. Daarnaast maak ik ook veel gebruik van de toepassingen die daar worden gebruikt. Ik zoek veel op en zet het in daar waar nodig.


Informatievaardigheden:
Ik weet waar en hoe ik informatie moet opzoeken. Wanneer ik iets opzoek weet ik dat ik niet hele zinnen moet invoeren, maar de kernwoorden eruit moet halen. Ik vind het soms nog wel lastig om geschikte informatiebronnen te zoeken. 
Professionaliteit:
Door mijn minor kan ik zeggen dat ik op de hoogte ben van de media- en onderwijsontwikkelingen. Tijdens de minor heb ik ook advies kunnen geven. Samen met een medestudent en Erik Meester heb ik geholpen bij een ProWise training aan mijn eigen docenten.

Sociale omgang en veiligheid:
Ik maak gebruik van veel sociale sites. Ik weet hoe ik sites kan afschermen zodat andere heb niet zien. Ik weet verder van de gevaren van social media af.
Daarnaast kwam ik de volgende ‘woordenwolk’ tegen over mediawijsheid:
De gene die het meest opvalt voor mij is tablets, erg groot en in het midden. Tablets zijn de laatste tijd er in opkomst. Niet alleen in het privé leven maar ook in het onderwijs willen ze er steeds meer mee gaan werken. Waarom ook niet?
Ik kwam laatst een nieuwsbericht tegen op nu.nl: ‘Nederlandse peuters massaal op tablet en smartphone.’Hierin stond dat er één op de drie 1-jarigen al geregeld op een tablet speelt. Bij 3-jarigegn is dat zelfs ruim de helft! Dit is gebleken uit een onderzoek van Mediawijzer.net onder ruim 1000 ouders met kinderen tussen de 0 en 7 jaar.
Als ik dit terugkoppel naar mediawijzer spreekt het wel voor zich. De kinderen zijn steeds meer en sneller bekend met de nieuwe snufjes. Ze krijgen van jongs af aan al mee hoe je een tablet of smartphone gebruikt.

Zoals ik hiervoor al noemde willen ook steeds meer scholen gebruik gaan maken van tablets. In een ander nieuwsbericht op nu.nl stond dat er tien iPad-scholen in augustus worden geopend. Dit zijn scholen waarbij alle leerlingen een iPad krijgen en op een andere manier les gaan krijgen. De kinderen werken niet alleen aan de kerndoelen, maar ook aan vaardigheden die in
deze eeuw nodig zijn (21st century skills, zie mijn blog hierover voor meer informatie).
Deze scholen zijn dus al erg bezig met het begrip: mediawijsheid.

Ben je nu benieuwd hoe mediawijs jij bent?
Maak de test!
TEST 
Nederlandse peuters massaal op tablet en smartphone. Verkregen op 10 april 2013 van:
 
http://www.nu.nl/tech/3391987/nederlandse-peuters-massaal-tablet-en-smartphone.html
Tien iPad-scholen openen in augustus deuren. Verkregen op 10 april 2013 van:
http://www.nu.nl/internet/3391863/tien-ipad-scholen-openen-in-augustus-deuren.html
http://www.mediawijsheid.nl/ bezocht op 10 april 2013.
Brummelhuis, ten A., Wetterling, J.M. Mediawijsheid in het Primair Onderwijs. Zwolle: Stichting kennisnet.



Leave a Reply.